مطالب محبوب

​رانندگی صحیح با گیربکس اتوماتیک

بررسی اصول درست رانندگی با گیربکس اتوماتیک را در ادامه بررسی میکنیم. گیربکس‌های اتوماتیک بسیار ظریف هستند و باید با دقت با آنها برخورد شود.

​رانندگی صحیح با گیربکس اتوماتیک
(اصول توقف موقت):
▪️بسیاری از رانندگان خودروهای دنده اتوماتیک وقتی که به چراغ قرمز یا هر توقفگاه موقت دیگر می رسند بلافاصله وضعیت دنده خودروی روشن خود را از حالت D به حالت P تغییر می دهند!!
▪️در حالی که این رفتار رانندگی منحصرا" برای توقف های بیشتر از پنج دقیقه یا سیصد ثانیه مناسب بوده و سبب می شود تا استهلاک گیربکس ناشی از چرخش دور آرام گیربکس در وضعیت دنده خلاص، به حداقل برسد.
▪️ولی بالعکس باید توجه داشت که برای توقف های موقتی که کمتر از پنج دقیقه یا سیصد ثانیه طول خواهد کشید، توصیه می شود که فقط دنده از حالت D به حالت N تغییر کند تا استهلاک ناشی از ورود به و خروج از حالت دنده پارک به حداقل برسد.

(اصول حرکت،ایست و حرکت):
▪️در ترافیک های سنگینی که مدام مجبور به حرکت، ایست و حرکت هستید می بایست دنده را به حالت دستی تغییر داده و آن را در دنده یک قرار دهید تا با سرعت گرفتن اندک خودرو، دنده دائما" و بی دلیل بین دنده یک و دو تغییر نکند.

(توقف دایم و پارک خودرو):
▪️وزن ماشین شما برای چرخ دنده های گیربکس بسیار سنگین است. بنابراین اگر خودرو را (مخصوصاً در سربالایی ها) پارک می کنید، باید مراحل زیر را دنبال کنید:
▪️ابتدا ترمز دستی را در حالتی که دنده روی N می باشد بکشید. سپس پایتان را از پدال ترمز بردارید و بگذارید کمک فنرها باز شوند و یا خودرو حرکت نهایی خود را انجام داده و پس از ثبات خودرو دنده را از حالت N به حالت P تغییر دهید.

( تفاوت جدی دنده اتوماتیک) :
▪️با توجه به تفاوت عمده سیستم دنده های اتوماتیک و دستی، باید بدانید که برای تغییر دنده می بایست خودرو کاملاً متوقف شده باشد و پا به صورت کامل بر پدال ترمز فشرده شده باشد و سپس اقدام به تعویض حالت دنده نمایید.
▪️تغییر سرعتی و مانورگونه وضعیت دنده از R به D و بالعکس که به ویژه توسط رانندگان خیلی جوان و کم تجربه و بیشتر به هدف مانور و نمایش انجام می شود، آسیب های جدی و پرهزینه گیربکس را در پی خواهد داشت.

(نحوه رانندگی و عمر گیربکس):
▪️چگونگی راندن، سرویس و رانندگی با خودرو تاثیر صددرصد مستقیم روی راندمان و عمر گیربکس اتوماتیک دارد.
▪️غالب گیربکس های اتوماتیک برای راندن خودرو در درون شهر و رانندگی با سرعت و شتاب نرمال طراحی شده اند. لذا می بایست سرعت و کشش خودرو در شرایط خاص با میزان فشردن پدال گاز تناسب داشته باشد.
▪️تفاوت برند، کیفیت ساخت، قدرت و کشش موتور و گیربکس خودرویی که می رانید را در مقایسه با سایر خودروها مدنظر داشته و فشار بی جهت به گیربکس اتوماتیکی که کشش بالایی ندارد وارد نکنید.

(اصول سرویس و نگهداری):
▪️واضح است که گیربکس اتوماتیک نیز مانند و شاید بیشتر از دیگر مجموعه های خودرو نیاز به مراقبت و نگهداریهای خاص دارد.
▪️لذا سرویس یا تعویض فیلترو پکینگ و نیز تعویض روغن گیربکس اتوماتیک، باید در کیلومترهای معین و با مشورت تکنسینهای مجرب و توصیه کارخانه سازنده گیربکس، مورد توجه بسیار جدی قرار بگیرد.

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر