آخرین مطالب

راحت‌ترین خودرو تولید داخل کمتر از 150 میلیون تومان کدام است

در این مطلب در یک رقابت نفس گیر 5 خودرو زیر 150 میلیون تومان را با هم مقایسه می کنیم تا به راحت ترین خودرو تولید داخل برسیم

راحت‌ترین خودرو تولید داخل کمتر از 150 میلیون تومان کدام است
در این مطلب از مجله ایران کارلوکس ما به دنبال آن هستیم که راحت‌ترین خودرو تولید داخل را از میان خودرو‌های تولید ایران خودرو و سایپا و دیگر خودروسازان داخلی انتخاب کنیم.
اما چرا گزینه‌های خود را به این چند خودرو ساز محدود می‌کنیم. در ایران کارخانه‌ها و شبه کارخانه‌های زیادی هستند که به عرضه خودرو می‌پردازند. خودروهایی که ما به سراغ آنها می‌رویم عملا خودرو‌هایی هستند که بیشتر و یا بخش مهمی از قطعات آنها در ایران تولید می‌شود و مشمول مالیات ورود خودرو نمی‌شوند. بیشتر این خودروها در تاریخ انتشار این مطلب زیرا 150 میلیون تومان قیمت دارند. 
شاید ما برای نوشتن مطلب راحت‌ترین خودرو باید نام آن را به با 150 میلیون تومان چه می‌توان خرید تغییر می‌دادیم. یک محدودیت بزرگ در سر راه ما وجود داشت. آن هم خیل عظیم خودرو‌های چینی است که این روز‌ها به بازار ایران روانه شده است و کار مقایسه را بسیار مشکل می‌کند. این دسته از خودرو‌ها به واسطه قیمت پایینشان در مبدا تولید ،در ایران قیمتی نزدیک به خودرو‌های داخلی دارند. اما با تصویب شورای رقابت قیمتشان بیش از 150 میلیون تومان وضع شده است.  
این واقعیتی است که بیشتر چینی‌های وارد شده به ایران چندان برتری عجیبی نسبت به یک دیگر ندارند. وجود یک یا دو گرم کن صندلی چیزی نیست که به خاطر آن ما لقب راحت‌ترین خودرو تولید داخل را از یک ماشین بگیریم و به دیگری بدهیم.
بعد از انتخاب سخت این ماشین‌ها را در رقابت با یک دیگر قرار دادیم. 
  •  برلیانس H320 1.65 اتوماتیک
  •  تندر ال 90 دنده‌ای 
  • سایپا کوییک، اتوماتیک فول پلاس 
  •  دانگ فنگh30  کراس
  •  لیفان X60 اتوماتیک
همان طور که می‌بینید هر چقدر که ما خواستیم محصولات تولید داخل را به این فهرست راه دهیم باز هم بیشتر فهرست ما را چینی‌ها ازآن خود کردند. چه کنیم روزگار غریبی است نازنین.
کار را برلیانس H320 1.65 اتوماتیک شروع می‌کنیم. برلیانس حدود 7 سال است که توسط پارس خودرو و بعد توسط سایپا تولید می‌شود. این ماشین چهار سیلندر با داشتن 114 اسب قدرت و جعبه دنده اتوماتیک، ماشینی جذاب و جادار است که اگر خانواده شما بیش از دو نفر است می‌تواند ماشین مناسبی برای خرید شما باشد. کسانی که برلیانس H320 1.65 اتوماتیک از نرمی رانندگی با این ماشین بسیار سخن می‌گویند. بیشتر این نرمی هم به خاطر فرمان برقی به کار رفته در این مدل است. استفاده از بدنه پهن و موتور 1600 برای این ماشین قدرت رانندگی آن را قابل قبول کرده و می‌توان آن را با ماشین‌هایی حتی گرانتر از خود مانند ساندرو و استپ‌وی مقایسه کرد. 
در کنار این نقاط قوت شیشه‌های بزرگ این ماشین آفتاب را بیش از ماشین‌های دیگر به داخل راه می‌دهد و در گرمای ایران آن را بسیار گرم می‌کند. از دیگر سو ضعف جلوبندی و کمک‌های جلو می‌تواند در کارکرد‌های بالا برای آن مشکل به وجود آورد. البته مشکل جلوبندی مشکل این ماشین صرف نیست. به هر حال همه ما در ایران با خیابان‌هایی بسیار ناهموار راه می‌رویم و اگر به جلوبندی ماشین‌های آفرود هم نرسیم در تهران و دیگر شهرها، باز هم با مشکل رو به رو می‌شویم. این چینی جادار هم از این قاعده مستثنی نیست. باید هر 5000 کیلومتر برای بازدید جلوبندی به جلوبندی سازی فرستاده شود. 
راحت‌ترین خودرو
یکی دیگر از مشکلاتی که برای برلیانس H320 1.65 اتوماتیک ذکر می‌شود کولر آن است که نسبت به ماشین‌هایی مانند ال 90 چندان خوب کار نمی‌کند. انگار که این ماشین را برای ایران هنوز طراحی نکرده‌اند و گرمای ایران را چندان تاب ندارد. خیلی‌ها معتقد‌اند بعد از تعویض گاز کولر، این مشکل هم برطرف می‌شود. اما بزرگترین مشکل برلیانس مصرف آن است که در شهر و جاده به صورت ترکیبی 11 لیتر در 100 کیلومتر مصرف می‌کند که برای ماشین‌های حال حاضر بسیار بالاست. در انتخاب راحت‌ترین ماشین حتما باید معیار های اقتصادی را در نظر گرفت زیرا به سادگی می‌توان بیش از یک میلیارد تومان هزینه انجام داد و البته راحت‌ترین ماشین ها دنیا را خرید.

تندر ال 90 دنده‌ای

تقریبا بعد از سال 2004 که نسل اول رنو لوگان وارد بازار اتحادیه اروپا شد، ما در ایران نیز این ماشین را به فاصله کوتاهی تولید کردیم. اکنون که از آن تاریخ نزدیک 15 سال می‌گذرد این ماشین با همان موتور البته ارتقا یافته به استاندارد یورو 5 تولید می‌شود. ماشین راحتی است و بسیار کم خرج است. چه در مدل دنده‌ای که موضوع بحث ماست و چه در مدل گرانتر اتومات. قدرت بسیار خوبی دارد موتور آن از 2013 ارتقا یافت و در مدل‌های بالا تر این پلتفرم مانند رنو سیمبل قرار گرفت. مدل‌های استپ وی و ساندرو هم از همین موتور استفاده می‌کنند. یدکی آن از دیگر ماشین‌های هم‌رده‌اش بهتر گیر می‌آید همین طور خرید و فروش آن هم بسیار ساده است همین طور این ماشین بسیار کم خرابی است و کمتر کسی را می‌توان یافت که در 60000 کیلومتر اول آن را چندین بار برای مشکلات اساسی به تعمیرگاه برده باشد. در یک مقایسه ساده در سایت ایران کارلوکس قیمت روکش صندلی ال 90 پنجاه هزار تومان از روکش صندلی برلیانس کمتر بوده است.  
اما ال 90 ماشینی نرم و راحت مانند برلیانس اتومات نیست. اولین دلیل آن هم این است که قیمت اتومات آن به راحتی بیش از 10 میلیون گرانتر از ماشینی مانند برلیانس H320 1.65 اتوماتیک است چرا به یک دلیل خیلی ساده روی ال 90 بورس بازی بسیار زیادی انجام می‌شود. همین بورس بازی هاست که ال 90 را به گزینه‌ای جالبی برای خرید و مصرف و به قول معروف زیر پا تبدیل نمی‌کند. این واقعیتی است که این ماشین نسبت به قیمت خود امکانات کمی دارد و سخت می‌توان آن را به عنوان یک ماشین به‌صرفه قبول کرد.
راحت‌ترین خودرو


کوییک اتوماتیک فول پلاس 

کوییک این روز‌ها تبدیل به برگ برنده سایپا شده است. یک هاچ‌بک جمع و جور که همراه با مدل صندوق دار خود یعنی ساینا به دو افتخار کارخانه کم فروغ سایپا بدل شده‌اند. در لیست ما کوییک ارزان‌ترین ماشین است قیمت صفر آن در مدل فول پلاس 95 میلیون تومان در شهریور 98 بوده است. این عدد در مدل دنده‌ای به 65 میلیون تومان کاهش می‌یابد. البته گیربکس بلژیکی CVT این ماشین به نظر خیلی‌ها ارزش 33 میلیون تومان اضافه پرداخت را دارد. امکانات جانبی این ماشین حتی از ال نود و ساندرو 160 میلیونی هم بیشتر است امکاناتی مانند کروز کنترل، استارت دکمه‌ای، دوربین دید عقب و برخی دیگر از امکانات داخلی ماشین بسیار خوب است اما به یاد داشته باشید که موتور آن موتور ارتقا یافته پراید و تیبا است و البته بسیاری از مشخصات فنی آن هم رنده تیبا است. با این مشخصات آیا کوییک راحت‌ترین خودرو تولید داخل است؟
کوییک ماشین نسبتا راحتی است. اما عایق بندی صوتی آن و همین طور صندلی‌ها و جلو داشبورد معمولی آن اندکی ظاهر آن را تو ذوق زن می‌کند. کوییک در واقع تیبای هاچ‌بک فول آپشن است، با بیش از سی میلیون اضافه قیمت که البته از نظر ما می‌ارزد. به خصوص که در برابر ماشین‌هایی مانند سمند از امکانات خوبی برخوردار است. 
البته در آینده معلوم نیست که این قطعات با کیفیت چه بلایی سرشان می‌آید اما در حال حاضر کیفیت و راحتی کوییک تقریبا هم اندازه قیمت آن است. برای خرید راحت‌ترین خودرو تولید داخل کوییک فعلا یکی از گزینه‌هایی است که می‌توان به آن فکر کرد. 

دانگ فنگ h30  کراس

اچ 30 کراس شاید در لیست پنج تایی راحت‌ترین ماشین‌های ما یکی از خوش ظاهرترین ماشین‌ها باشد. این ماشین که اکنون در برای ما در لیست راحت‌ترین خودرو های تولید داخل خود نمایی می‌کند، یک شبه کراس‌اور با بدنه‌ای پهن و صندلی‌هایی جادار و از همه مهم‌تر یک صندوق عقب بزرگ است که می‌توان 4 چمدان بزرگ را در آن جا داد. اچ 30 کراس از آن دسته ماشین‌هایی است که اگر اهل سفر باشی و حوصله خشکی و قیمت بسیار بالای شاستی بلند‌ها را نداشته باشی، بهترین انتخاب است. خیلی‌ها با شتاب و سرعت آن مشکل دارند و می‌گویند چندان ماشین جان داری نیست. تا حدی هم حق دارند چون این دانگ فنگ، موتور TU5 206 تیپ 5 را زیر کاپوت دارد. یک موتور کاملا معمولی و البته پر خرج که از 206 ماشینی پرخرج ساخته است. ولی همه ما می‌دانیم که 206 تیپ 5 خیلی تند و سریع است و این سرعت خیلی اوقات برای این ماشین کوچک اندام زیاد است. حالا شما با داشتن یک بدنه با 200 کیلوگرم اضافه وزن می‌توانید خاطر جمع باشید که ماشینی متعادل و گاهی تنبل دارید. 
طراحی داخلی اچ سی کراس خیلی خوب است و از تمام رقبای ایرانی و فرانسوی خود سر و گردنی بالاتر است. با مشکی کردن ستون‌های عقب در رنگ سفید، از اچ 30 کراس یک ماشین بسیار زیبا می‌سازید. اما راحتی برای اچ 30 کراس موضوعی قابل تأمل است. رقابت این ماشین برای به دست آوردن این جایگاه با قیمت مناسبش داغ تر هم می‌شود.  
راحت‌ترین خودرو


لیفان X60 اتوماتیک

در صدر این لیست و در مرز قیمت محدوده ما، لیفان X60 حضور دارد این ماشین یک شاستی بلند کامپکت است. ظاهری بسیار زیبا دارد و کاملا جادار و خانوادگی طراحی شده موتور 1800 سی‌سی دارد که برای یک شاستی بلند جمع جور موتور قابل قبولی به نظر می‌آید. اما با پذیرفتن لقب شاسی بلند شهری این ماشین تک دیفرانسیل است. همین طور در قسمت صندوق عقب فضایی برابر با 400 لیتر به عنوان صندوق عقب دارد که با خواباندن صندلی ها عقب بسیار بزرگتر هم می‌شود. ولی به صورت معمول فضایی کاملا معمولی حساب می‌شود کاملا مانند 206 SD و اچ 30 کراس هم از آن برخوردارند که در قسمت پیشین آن را معرفی کردیم. 
اتاق بسیار بی‌صدا، همراه با صندلی‌ها نرم و فضایی بسیار جادار مواردی است که از X60 یک ماشین بسیار جذاب می‌سازد. گیربکس CVT هم آخرین نکته در لیست جذابیت‌های این ماشین است که واقعا باید آن را جدی گرفت. شاید دو دیفرانسیل نبودن و استفاده نکردن از گیربکس‌های هوشمند تنها عیب این ماشین باشد که به هر حال باید به آن به درستی فکر کرد.  

بالاخره راحت‌ترین ماشین تولید داخل کدام است 

در لیست پنج تایی ما بیشتر ماشین‌هایی که معرفی شده‌اند ماشین‌ها کراس‌اور، هاچ بک و سدان کوچک هستند. این واقعیتی است که سدان‌های بزرگ همیشه از میزان راحتی سرنشین بالایی برخوردارند، اما در ایران و به خصوص در میان محصولات داخلی چندان نمی‌توان ماشین به واقع راحتی را در این کلاس پیدا کرد که مشکلات فنی عمده‌ای نداشته باشد.
از نظر ما در ایران کارلوکس راحتی فقط استفاده از صندلی و لوازم جانبی نیست شما باید در برابر خدمات دریافتی پول مناسبی هم بدهید و البته خیال شما هم از عمر ماشینتان جمع باشد تا راحتی از هر جانبی برای شما فراهم گردد.
در نگاه اول دو ماشین H30 کراس و کوییک به سرعت از لیست ما خارج می‌شوند. درست از که هر دو این ماشین ها قیمتی کمتر از دیگر اعضای لیست ما را دارند اما از نظر من راحتی در اتاق، آب بندی صدا و البته موتور‌های معمولی این دو ماشین یعنی موتور TU5 بسیار پرخرج و موتور پلتفرم X200 که موتور تقویت شده پراید است به هیچ عنوان تأمین کننده راحتی یک ماشین نیستند. پس این دو خوش ظاهر جمع و جو را از لیست راحت‌ترین ماشین‌های تولید داخل کنار می‌گذاریم.
در ادامه لیست رقابت میان
  • ال 90 دنده‌ای
  • برلیانس H320 1.65 اتوماتیک
  •  لیفان X60 اتومات 
باید یکی را انتخاب کرد.
ال 90 دنده‌ای پلاس در شهریور 98، 126 میلیون تومان قیمت داشت و دو خودرو مانده در رقابت ما نیز 150 و 155 میلیون تومان هزینه روی دست خریداران می‌گذارند.
در این رقابت در نگاه اول ال 90 برنده است زیرا حدود بیش از 24 میلیون تومان ارزان تر است و از آن سو از تمام ماشین‌های لیست ما کم خرج تر است. اما تا با یک ماشین دنده اتومات رانندگی نکرده باشید به هیچ عنوان نمی‌توانید داوری عادلانه‌ای داشته باشید. پس ال نود پلاس دنده ای را هم با حصرت زیاد کنار می‌گذاریم.
راحت‌ترین خودرو
در لیست ما لیفان x60 و برلیانس H320 1.65 اتوماتیک مانده‌اند. این دو با آن که قیمت‌هایی بالاتر دارند از کیفیت ساخت خوبی نسبت به ال 90 برخورداند. اندکی مصرف سوختشان بالاتر است اما هدف اصلی این مقاله را کاملا رعایت می‌کنند و آن هم راحتی رانندگی با آنهاست . در نظرات بی شماری درباره این سه ماشین خوانده شده تا این مقاله را بنویسم من به نتیجه کاملی نرسیدم که ال 90 از این دو چینی به ویژه لیفان X60 کمتر خراب می‌شود. 
برلیانس نسبت به دو دیگر زیباتر است و اما فقط زیبا‌تر است همین. کیفیت ساخت X60 نسبت به برلیانس بسیار بالاتر است و در طراحی اتاق هم هر این دو چینی‌ در برابر ال 90 پلاس دنده‌ای مانند فرشتگانی در برابر ملکه عذاب دوزخند.
من در پایان این مقاله ترجیح می‌دهم بیش از 25 میلیون تومان هزینه کنم و اگر ماشینی جمع جور بخواهم یک برلیانس H320 1.65 اتوماتیک بخرم و اگر کوچک بودن ماشین برایم چندان اهمیتی نداشت حتما به سراغ یک لیفان X60  بروم تا راحت‌ترین خودرو تولید داخل را داشته باشم.
كلمات كليدی: راحت‌ترین خودرو

 
امتیاز دهی
 
 

نظر شما
نام
پست الكترونيک
وب سایت
متنی که در تصویر می بینید عینا تایپ نمایید
نظر